Zanimljivosti iz stomatologije

• Lobanje kromanjonaca, koji su živeli prije 25.000 godina, pokazuju znakove karijesa.
  • U neolitskom groblju u Pakistanu pronađeni su materijalni ostaci zuba koji datiraju između 7.000 i 5.500 p.n.e., a govore o stomatologiji iz doba mlađeg kamenog doba. Pronađeni zubi imaju pravilno oblikovane kavitete u svojoj strukturi što ukazuje na preparaciju zuba.
  • Najstariji zabeleženi zapis bolesti zuba pripada Sumerskoj kulturi. Asirci i Vavilonci poznavali su morfologiju zuba i anatomiju usne duplje, ali su i oni zajedno sa Egipćanima verovali da zubne bolesti nastaju zbog “zubnog crva”.
  • Staroegipatski zapisi o istoriji medicine govore o stomatologiji kao o posebnoj grani medicine koja se bavi samo zubima. Hesi-Ra, koji je umro 2600. godine p.n.e. bio je egipatski glavni pisar, lekar i zubar. Često nazivan “prvim zubarom”, Hesi-Raov grob sadrži natpise “najbolji lekar i zubar”.
  • Teoriju o crvu koji jede zube imali su i kinezi. Kineski “Kanon medicine” iz 2697. godine p.n.e. pokazuje da su se bolesti desni u staroj Kini lečile čajevima i ispiranjem, ali i akupunkturom. Poznavali su 26 tačaka na telu gdje treba zabosti akupunkturne igle u slučaju zubobolje.
  • Stara japanska stomatologija bila je slična kineskoj. Japanci su bili poznati kao majstori digitalne ekstrakcije zuba: vadili su zube prstima, bez ikakvih instrumenata.
  • Hamurabijev zakonik iz 1700. godine p.n.e. govori o zakonskim propisima kojima je bila regulisana zubarska praksa u starom Vavilonu.
  • Stari Feničani izrađivali su proteze od isprepletene zlatne žice.
  • Eskalap, kasnije poštovan kao bog, bio je grčki lekar koji je živio između 1.300. i 1.200. godine p.n.e. smatran je čovekom veštim u vađenju bolesnih zuba.
  • Hipokratove “Aforizme” iz petog veka p.n.e. možemo smatrati prvim tezama o bolesti zuba. Hipokrat je koristio dentalne instrumente i vešto izrađivao aparate za frakture zuba.

Izvor: stomatologija.me